Gör din egen barnmat ! 

Ge ditt barn så många smakintryck som möjligt så tidigt som möjligt. Vi är nyfikna och öppna för nya smaker och nya konsistenser under en kort period, sen blir vi snabbt smakkonservativa och vill fortsätta att äta sånt som vi känner igen.

 

 

 

 

Vi föräldrar smakar på mandelsmör och örtte. Och huvudpersonen smakar på kartonger J

 

 

Börja att ge bebisen en tesked av tex päron, äpple eller morotsjuice. 2 ggr per dag.

    

Ta rivjärnet och finriv. Pressa sedan ut lite juice genom en gles ren tyglapp. Krama hårt i handen. Du får lite lagom juice att smaka på. Enkelt och billigt och färskt.

 

 

 

Efter några veckors smaktillvänjning av juicen så koka och mixa lite mos av morot el äpple mm så att barnet har kvar samma smak men får lära sig en ny konsistens.

Fortsätt med det någon månad.

 

 

 

Ta sedan och gör mos av tex råris eller blomkål. Koka och mixa.

 

 

Utöka moset med olja. Ta en fin ekologisk olivolja eller mandelolja. Eller ekologiskt supernyttigt kokosfett (köps på hälsokosten och finns med eller utan kokos smak)

För att få moset ännu nyttigare och slippa köpa barnmatsburkar så tillsätt en klick sesampasta eller mandelsmör eller hasselnötssmör eller ( ekologiskt från hälsokosten)

Testa lite i början och avvakta nån dag och se att barnet tål det.

 Det innehåller lika mycket protein och mineraler som kött och är jättegott!

 

 

 

Bra dryck till bebisar och små barn är vanligt vatten, häll gärna upp i förväg och låt stå i en kanna. Ört te som kamomill och nypon som fått kallna är perfekt dryck. Och Havremjölk.

 

Undvik färdig välling.

Koka istället en tunn gröt på havremjöl eller dinkel eller råg.För att göra det enkelt för dej så koka dubbel sats och värm nästa gång..

 

En matdag kan se ut så här:

Bröst mjölk

Havre gröt+ lite äppelmos (gör själv med lite kokt äpple utan skal, svag värme och en droppe vatten)+ lite vispgrädde

Bröstmjölk

Morotspuré + olja

Bröstmjölk

Välkokt ekologiskt råris som mixas och serveras ljummet med en klick smör.

Bröstmjölk.

 

Passa på och låt barnet smaka på allt. Gärna starka saker som oliver och rödlök. Det kan ta upp till 16 ggr innan barnet har vant sig med en ny smak.

 

Från ca 8 månaders ålder så ge gröt + vispgrädde. Eller gröt + cremefraiche. Och fet naturell fil och yogurt.

Från ca 11 månaders ålder börja med komjölk och gröt kokad på havreflingor. 

Från ca 12 månader. Ge kokt mosad potatis med smörklick och tex mandelsmör. Gör äggröra på ett ägg och vispgrädde. ½ banan till mellanmål.

 

Var riktigt försiktig med vetemjöl, (vitt bröd och pasta) som innehåller gluten och som många får ont i magen av. Använd i stället ris/gärna råris och havre.

 

Hemgjord pesto är bra och nyttig barnmat. Mixa t.ex gröna ärtor+ mandel el. solrosfrön+ ost utan konserveringsmedel+ olja+ vitlök, servera till mixat råris.

 

OM DU ÄR SMART SÅ FRYSER DU IN GRÖNSAKSMOSET I LÅDAN FÖR ISTÄRNINGAR, SKAKAR UR I PLASTPÅSAR, OCH TAR FRAM OLIKA SORTER VID BEHOV

 

Goda bebisplättar: Mixa ägg och banan och lite grädde och grädda plättar på låg värme.

God och nyttig glass. Mixa fryst skalad banan och lite kakao.

  

Goda nyttiga godisbollar. Mixa ekologiska russin och torkade aprikoser och fikon och äpple och lite kakao och mandel och smör och forma små energibollar.

 

Börja inte med komjölk förrän barnet är nästan 1 år, det är bättre att börja med vispgrädde eller gräddfil.

 

Detta är nedskrivet av Karin Gardell efter ett föredrag med Sanna Hjortenskog. Föredraget ingick som en del i ett projekt med MammaMaffian Gotland och Medvetna Matval.