Vad gör vi om barnet inte vill äta maten

 

Som föräldrar vill vi att vårt barn skall gilla mat och vara friskt och samtidigt så finns en oro att vi skall misslyckas, att barnet inte vill äta och att det får för ensidig näring. Att barnet bara vill äta makaroner och köttbullar tex. Att barnet inte lära sig att smaka på mat. Att smaken, det som känns ok att stoppa i munnen, blir begränsad.

Ge barnet smak upplevelser. Smaka alltid själv först så att du vet att maten är lagom varm och god. Pröva lite av en ny smak. En halv tesked räcker. Pröva igen nästa dag och nästa dag. Det kan behövas upp till 16 ggr innan barnet anser att smaken känns ok.  

Vi tror att det är bra att barnet måste smaka allt fast det får inte finnas något tvång att äta. Helt ok att spotta ut. Värdera inte, ge inte beröm om det äter och skäll inte om det inte äter. Servera bara och ta det naturligt.

Låta barnen vara med och bestämma mat, typ välja mellan tex ärtor och broccoli, eller mellan fisk och korv. Inte helt fria val. Låta barnen vara med och se på när du lagar mat och ta på maten och när de är lite större, hjälpa till att skära med kniv och röra i grytan.

Konsistens. Ca 4 månaders ålder. Mixa egna grönsaks och fruktpureer. Pressa egen juice. Smakportion till det lilla barnet, finriv morot, äpple och pressa hårt med handen i en ren tyglapp. Det blir nån matsked att smaka på. Färskt och egenproducerat. Till barnet som har börjat tugga, skär stavar av mjukt moget päron och låt barnet hålla det själv i handen och gnaga. Skära ut det mjukaste inne i gurkan och låt barnet hålla i handen. Leverpastej i skiva. Ost i stav. Gör egen puré av potatis, palsternacka, morot, gröna ärtor och frys i istärningsfack. Skaka ur kuberna när det är fryst och  förvara i fryspåse. Sen är det bara att ta några kuber och tina och blanda. Gör puré på blötlagda ekologiska aprikoser. Gör puré på råris. Ok att blanda olika smaker på samma tallrik om barnet tycker om det. Måste få kladda med maten och äta med händerna. Bra mellanmål. 1 ägg + 1 banan mosa ihop. Stekt till plättar och skär i bitar.

Protein. Riktigt välkokt kött som bara ramlar sönder. Eller mandelsmör.

Barn vill ha vanor o upprepningar det skapar trygghet. Samma mat varje dag är helt ok under en period. Kan vara att det händer så mycket annat i barnets liv att det inte orkar med att lära sig nya smaker då. Ät ihop med barnet. Visa att du njuter av maten.  Oh vad gott. Mata dockan. Koja under bordet med utflyktsmat.

Psykiskt. Lugn o ro. Försök att inte ta upp jobbiga saker under måltiden, för att kunna tillgodogöra sig mat så behövs en lugn stämning. Hota inte med ...annars blir jag arg. Belöna inte med… ät nu fisken så får du glass sen.

 

Köpt barnmatsburk är inte dåligt men egen hemlagad mat är så mycket bättre. Den köpta maten innehåller för lite järn och vitaminer.Och för lite bra fett. Bra fett kan vara smör, bregott, olivolja, ekologisk kokosfett, grädde, creme fraiche.

Köp ekologiskt så slipper du ge barnet bekämpningsmedel och dåliga konserveringsmedel.

Gluten som finns i vitt bröd och i pasta och i bullar och kakor skall vara riktigt försiktiga med. Många barn, och vuxna, får magproblem av gluten. försiktig med.

 

Vill du veta mer så är ett tips att googla på : Agneta Hörnell  angående amning

Staffan Berglund om järn

Sasa Ask om vegetarisk barnmat

Saffan Mårild om övervikt

Caroline Nilsson om allergi

Kars Browald om celiaki

 

Enga lill Ek logoped om tex svårigheter att svälja